TeesT
Contact
Waarom je (als) baas de cursus gaat betalen!

Samenvatting

- Scholing is géén cadeautje, het is een investering in het bedrijf.
- Cursussen en opleidingen kosten uiteindelijk weinig geld maar leveren veel op.
- Werkgevers doen er dus verstandig aan hun werknemers te scholen, hieronder vind je waarom.
- Zowel werknemers en werkgevers weten te weinig van de subsidieregelingen.
- Werknemers verdienen meer aandacht en scholing.


Met (bij)scholing til je je bedrijf naar een hoger niveau en lever je een beter product aan je gasten en klanten. Dat is logisch toch? Gelukkige werknemers zijn 12% productiever en bijgeschoolde werknemers zijn nóg productiever. Daarnaast werken cursussen goed om werknemers aan je te binden. Dat is een fijne gedachte nu goede werknemers lastig te vinden zijn. Vooral in de horeca.

Toch zijn er vooral in de horeca en foodsector maar heel weinig werkgevers die hun werknemers op cursus sturen. Dat is vreemd, want horeca is echt een vak waarbij je in korte tijd beter kunt worden door 1 of 2 dagen cursus. Hoe zou dat komen? Laat het me weten!

Excuses zijn vaak tijd en geld. Tijd is hartstikke begrijpelijk, maar als je een werknemer niet 1 of 2 dagen in het jaar kunt missen is er waarschijnlijk ergens al een groter probleem in de bedrijfsvoering. Voor financiën geldt hetzelfde: een cursus bij TeesT kost na aftrek van alle belastingen en subsidies vaak maar 60 tot 150 euro (hierover later meer). Wederom: als dat soort bedragen te hoog is om te investeren in je koks of bedieningsmedewerkers is er iets anders mis. M'n favoriete argument is "maar wat als ik ze bijschool en ze gaan weg?" Antwoord: "stel je voor dat je ze nooit bijschoolt en ze blijven..."

Een totaal andere manier van omgaan met cursussen zie ik bij grote bedrijven en de overheid. Er zijn grote scholingsbudgetten, persoonlijke ontwikkelingsbudgetten, uitvloeingsregelingen. Werknemers weten dit niet altijd, maar deze lopen vaak in de duizenden euro's per persoon. En ze hoeven soms niet eens met je vak te maken te hebben! Bij TeesT hebben we cursisten die 7 à 8 culinaire cursussen volgen op kosten van bijvoorbeeld een bank of bouwbedrijf. Of dat goed is laat ik hier in het midden, maar er zijn veel meer mogelijkheden dan je denkt.


Ook voor kleine bedrijven zijn er vele regelingen en fondsen:
- Scholingsfondsen
- Sectorfondsen
- O&O fondsen voor bijvoorbeeld horeca, bakkers, vlees, groenten & fruit
- ESF subsidie zoals ESF 2007-2013
- Levenlanglerenkrediet (LLL)
- Seniorenregelingen
- Overgangsregelingen
- De Leerrekening (alle branches!)
- Employabilitregelingen
- Scholingsvouchers
- Overbruggingsfonsen en cursusgroepen
- UWV regelingen
- Subsidieregeling Praktijkleren OCW
- Korting op de loonbelasting
- Loonkostensubsidie van de gemeente

Meer info
Opleidingenberoep.nl
Subsidiescanner.nu
RVO.nl


Waarom zou een werkgever z'n werknemers (bij)scholing aanbieden?

- Geschoold personeel levert ondernemers tijdwinst, meer veiligheid, minder schade en extra geld op.
- Investeren in kennis getuigt van visie. Je loopt vooruit op komende veranderingen.
- De vraag naar goed geschoolde werknemers groeit.
- Als je het bestaande personeel laat bijscholen, komen zij op een hoger niveau.
- Je kunt dan nieuwe werknemers op een lager niveau aannemen.
- Zo zorg je voor doorstroming van uw personeel en behoudt je de ervaring die is opgedaan binnen het bedrijf.
- Investeren in kennis is pure noodzaak. In een wereld die constant in beweging is, kan je bedrijf niet stil blijven staan.
- Culinaire ontwikkelingen volgen elkaar in hoog tempo op, de wensen van je gasten veranderen.
- Scholing motiveert je werknemers waardoor de productiviteit stijgt en het ziekteverzuim daalt.
- Met scholing laat je zien dat je bedrijf doet aan MVO: Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
- Je toont oog te hebben voor de toekomst van je personeel.
- Scholing zorgt ervoor dat je de concurrentie altijd een stap voor blijft.


Wannéér willen mensen leren?

Volgens "de experts" zijn er maar 5 momenten wanneer mensen wat willen leren:
1) Wanneer iets nieuw is (new)
2) Wanneer we méér willen weten (more)
3) Wanneer we onze nieuwe kennis gaan toepassen (apply)
4) Wanneer we onze aanpak moeten veranderen om goed te presteren (change)
5) Wanneer we problemen moeten oplossen (solve)

Het is dus zaak dat je zelf inziet wanneer een opleiding of cursus nodig is. Het kan zijn dat een cursus helemáál niet nodig is en dus zonde van de tijd en het geld.


Tot besluit

Rondvraag onder betrokkenen leert: er zijn teveel aannames. De aanname dat horecapersoneel geen tijd of zin heeft in een cursus. Of de aanname dat een baas niet wil betalen. Maar: vráág het gewoon eens. Met dat antwoord kun je ook iets. Wil je wel werken voor iemand die je niet wil bijscholen? Of wil je wel werknemers die niet willen doorgroeien in het werk dat ze voor jou doen?

Ik ben benieuwd naar jullie mening en in the meantime... schrijf je vooral in voor je favoriete cursus!

Robert Verweij
TeesT